תכנון של פינת האוכל בבית

0
1628
תכנון של פינת האוכל בבית

לפני שנים רבות אנשים בעלי ממון חיו באחוזות ובארמונות. בבתי האצולה הללו היו חדרים רבים לכל מטרה, וביניהם חדרים לאכילה. חדרים אלו הכילו את שולחן וכסאות האוכל וכן אביזרים קישוטיים כמו תמונות טפטים ווילונות. בעלי הבית לא בישלו או הגישו, זה היה תפקדם של המשרתים, אשר הגישו את האוכל הישר מן המטבח.

במימדים ובמבנה של רוב הדירות היום, חדר האוכל הצטמצם לכדי פינת אוכל. אם המקום מאפשר זאת, משפחות רבות ימקמו בביתן פינת אוכל רשמית ושולחן אוכל קטן במטבח. השאלה היא כיצד לגרום לשולחן הממוקם במקום כלשהו בבית להרגיש כמו אזור נפרד? שם המשחק הוא "הפרדה ויזואלית".

השילוש הקדוש: פינת האוכל, הסלון והמטבח הם שלושת המרכיבים של המרחב הציבורי בבית, אשר כדי ליצור תחושה של מרחב מתוכנן פעמים לרוב כ open space. בתכנון נכון ופונקציונלי של בית תתקיים זרימה בין שלושתם, תוך שמירה על הפרדה והסתרה של אלמנטים מסויימים. למשל: כשנכנס למטבח, לא נרצה לראות את הכלים המלוכלכים שבכיור וכן הלאה.

מעברים: שמירה על מעבר רחב ונוח בין פונקציה לפונקציה יגרום לתחושה שהאיזורים נבדלים זה מזה.

המיקום: המיקום האידיאלי בעיניי לפינת האוכל הרשמית הוא קרוב אל הסלון ואל המטבח. במקום זה תוכלו להגיש ולפנות את האוכל בקלות, ועדין להרחיק מן העין את המהומה שבתוך המטבח. יש לשקול איזה חלק של המטבח (אם בכלל) ישתקף לעינינו משולחן האוכל. ובכל מקרה, מומלץ שאיזור הכיור יהייה נסתר מן העין. חשוב להשאיר מעברים רחבים מספיק סביב פינת האוכל, כאלו שיאפשרו הגשה נוחה סביב השולחן. במידת האפשר, נעים מאוד לאכול בחלל מאוורר והפונה לנוף.

איך בוחרים: פינת אוכל היא בסך הכל שולחן וכסאות. האוירה שתשרור סביב השולחן היא תוצאה ישירה של בחירת החומרים, הצורות והצבעים של הרהיטים שירכיבו אותה. שולחן אבירים מעץ עתיק ומבוקע או שולחן זכוכית ואלומיניום מבריק. איזה מהם מתאים לביתכם? איזו צורה יש לשולחן: עיגול? אליפסה? מלבן או ריבוע? אולי השולחן שלכם בכלל אמורפי? כל צורה תייצר אוירה אחרת. חשוב ליצור הרמוניה בין השולחן ליתר הרהיטים בבית. הכסאות שסביב השולחן יתרמו להשלמת האוירה. חשוב מאוד לשבת על הכסאות לפני שקונים. לוודא שהם אכן נוחים לישיבה במהלך הארוחה.

המידות: פינת אוכל מכילה קודם כל שולחן אוכל וכסאות. גודלו של שולחן המתאים ל6 סועדים הוא כ 90X180 יש להשאיר מקום לאנשים ישובים על כיסאות סביב השולחן (כ40 ס"מ סביב השולחן). וסביב לכל אלו מומלץ להשאיר מעבר של כ80 ס"מ. בחישוב מהיר יוצא שפינת אוכל רשמית ומרווחת צריכה רוחב אידיאלי של 3.30 מטרים .

טיפ קטן: אפשר להשתמש בספסל קבוע באחד מעברי פינת האוכל ולהצמידו לקיר, הויתור על המעבר הזה יאפשר פינת אוכל שרוחבה יהייה 250 ס"מ בלבד.

האביזרים: שולחן וכסאות זה לרוב לא מספיק. מזנון או שידת בעל מגרות יכול להיות מקום לאחסן של הכלים החגיגיים, המפות, כלי ההגשה וכו`. אם המרחב מאפשר זאת, נעים מאוד להציב ספסל מרופד, המאפשר לאורחים מקום התרווחות והתרגעות נוסף בסמוך לפינת האוכל.

התאורה: היינו רוצים לשמר את תחושת חדר האוכל, אך להקטין את השטח למימדים המתאימים לחיינו היום. יצירת תאורה ספציפית לפינת האוכל יכולה לייצר אשליה של הפרדה בינה ובין חלקים אחרים בבית. גוף תאורה עילי שימוקם במרכז השולחן יספק אור חיוני על הארוחה וגם יסייע במיקום והפרדת הפינה משאר הבית. ברוב הבתים בישראל שולחן האוכל יוארך בארוחות חגיגיות. מומלץ לתכנן תאורה לימים אלו. אפשר וכדאי לתכנן גם תאורת אוירה עמומה, לארוחות רומנטיות.

ניתן להוסיף מימד נוסף לאוירה שסביב השולחן באמצעות מוסיקה. כדאי מאוד למקם נגן מוסיקה ורמקולים בפינה נסתרת באיזור פינת האוכל.

דקורציה: הוסיפו חפצים שינעימו לכם את האוירה. צבע מיוחד , וילונות , תמונות, כריות וטפטים . כל אלו יגרמו לפינת האוכל שלכם לשקף את הטעם העיצובי הייחודי לכם. ואני בטוחה שזה יסייע לארוחה כולה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here